تحولات لبنان و فلسطین

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری بیان کرد: در این مکتب ما یاد گرفتیم که در کنار مستضعفان باشیم و در برابر مستکبران به پا خیزیم یعنی بر طبق ادبیات امام خمینی(ره) باید همواره در کنار جریان استضعاف در هر جای دنیا باشیم اما با استکبار نبرد کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه: یاری مستضعفان دستور کلی مکتب ماست

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدرس حوزه و دانشگاه روز گذشته ۱۰ مهرماه در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در تبیین انواع جنگ‌های نرم از قبیل «جنگ شناختی»، «جنگ ترکیبی» و «جنگ مواضع»، اظهار کرد: دشمن در جنگ شناختی تلاش دارد که بُعد معرفتی انسان‌ها را با دادن آمار و اطلاعات نادرست، دچار اختلال و شناخت غلط کند. در جنگ ترکیبی اما ابعاد مختلف بصیرتی، تاریخی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... آمیخته می‌شود و انسان در این فضا قدرت تصمیم را از دست می‌دهد و با بن‌بست مواجه خواهد شد.

وی با ذکر اینکه جنگ مواضع ناظر بر اتخاذ موضع غلط نسبت به موضوعی در برابر دشمن است، ادامه داد: در این نوع نبرد، انسان ممکن است شناخت درست و اشراف خوبی هم داشته باشد اما موضعی را می‌گیرد که شبیه موضع دشمن و نه موضع جریان خودی است.

طاهری با تأکید بر اینکه موضع امروز ما در برهه حساس کنونی باید به‌گونه‌ای باشد که موجب تضعیف جریان مقاومت نشود، افزود: این یک قاعده کلی است که باید یک چارچوب مشخص و ساختار ذهنی طراحی کنیم که حرف و موضع ما خدای ناکرده منجر به تقویت جریان دشمن نشود بلکه جریان خودی را تقویت کند. 

سنت نصرت الهی  

وی با یادآوری اینکه جریان حق هیچ‌گاه در کلیت خود مغلوب جریان باطل نمی‌شود، بیان کرد: البته جبهه حق در جزئیت خود باید حائز شرایطی باشد تا مشمول سنت‌ها و وعده‌های الهی شود و شرط آن را خداوند متعال در آیه ۷ سوره مبارکه محمد «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» آورده است که اگر خدا را یاری کنید خدا هم شما را نصرت خواهد داد بنابراین شرط نصرت الهی، یک اقدام است که باید باشد.

طاهری تأکید کرد: در بسیاری از موارد بر طبق معارف قرآنی و روایی خداوند دشمن را در حالی که در اوج اقتدار بوده نابود کرده است برای نمونه فرعون را در اوج اقتدارش نابود کرد و زمانی که همه ناامید بودند. شناخت این مطالب از بایسته‌های معارفی برای ما در مقابله با دشمن است، یعنی باید یقین بدانیم خدای ما همان خدای موسی است که فرعونیان را در اوج اقتدار به نابودی کشاند. 

مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به مضمون آیه ۲۵ سوره توبه «إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْکُمْ شَیْئًا»، توضیح داد: در هر برهه که مسلمانان بر قدرت خود غره شدند نصرت از آنان سلب شد بنابراین باید مراقب باشیم دشمن نقاط امتیاز ما مانند امنیت را نشانه نگیرد. به فرموده قرآن در آیه ۱۷ انفال، «وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَیٰ» خدا و امدادهای الهی را نباید فراموش کنیم و نباید دچار عجب و غرور شویم. 

طاهری با تأکید بر اینکه نگاه به تمامی اتفاقات مربوط به جریان مقاومت و مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی با رویکرد معارفی باید باشد، افزود: توجه به شرایط نصرت الهی بر طبق آموزه‌های قرآنی، غلبه دائمی جریان حق بر جریان باطل به شرط عمل و اقدام و نیز دوری از هرگونه غرور در صورت پیروزی بر جبهه باطل از آموزه‌های معارفی مهمی هستند که در نبرد با جبهه باطل مدام باید بازخوانی کنیم.  

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای پیروزی سه رکن مکتب، رهبر و امت را داشت، افزود: اگر این سه رکن با هم تنظیم شدند، نصرت الهی قطعی است اما اگر در باور و اندیشه دچار تزلزل شده و اعتقاد مکتبی نداشته باشیم، معلوم نیست در میدان بتوانیم به جلو برویم بنابراین رویکرد توحیدی در موفقیت‌های میدانی ما بسیار مؤثر است و اگر این رویکرد تضعیف شود قطعاً در ساحت مادی کارمان نیز دچار تزلزل خواهیم شد.

مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری تأکید کرد: اگر نسبت معنوی و توحیدی را در جریان انقلاب اسلامی یا هر حرکت الهی مورد غفلت قرار دهیم، جبهه حق و باطل جز ۲ نیروی مادی نخواهند بود که در حال نبرد با یکدیگرند که طبیعتاً در این درگیری مادی کسی پیروز خواهد شد که قدرت مادی بیشتری داشته باشد بنابراین اعتماد به خدا و بُعد معنوی انقلاب اسلامی بود که دستگاه تحلیلی غرب را به هم ریخت و دچار خطای محاسباتی کرد. 

تحلیل معارفی بر پیروزی انقلاب اسلامی

وی با تأکید بر اینکه بیان امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» دستور کلی مکتب ماست، تصریح کرد: در این مکتب ما یاد گرفتیم که در کنار مستضعفان باشیم و در برابر مستکبران به پا خیزیم یعنی بر طبق ادبیات امام خمینی(ره) باید همواره در کنار جریان استضعاف در هر جای دنیا باشیم اما با استکبار نبرد کنیم. نکنه مهم اینجاست که وقتی مکتب و رهبر مسیر را مشخص کردند، افکار عمومی مردم نیز باید تابع باشند تا حرکت جریان حق به ثمر بنشیند و این مهم در پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. 

مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در شرایط سخت و حساس کنونی، توضیح داد: ایشان هم تحذیر و هم تکلیف داشتند؛ ایشان بعد از شهادت اسماعیل هنیه، در بیانات ۲۵ مردادماه امسال تحذیر فرمودند که «اگر در مقابل دشمنِ مهاجم عقب‌نشینیِ غیرتاکتیکی کردید، مورد غضب الهی قرار می‌گیرید.» این سخن رهبری این احتمال را می‌دهد که کسانی عقب‌نشینی ایدئولوژیک و نه استراتژیک کرده و در باورشان از مکتب فاصله گرفتند.

طاهری اظهار کرد: رهبر انقلاب در پیام بعد از شهادت سیدحسن نصرالله تکلیف عمومی تعیین کردند و این تکلیف از پایگاه مرجعیت دینی به مثابه حکم جهاد بوده و مکلفین این حکم، همه مسلمان هستند. بر طبق آیه ۲۱۷ سوره بقره «وَلَا یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّیٰ یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا» دشمنان می‌خواهند با مسلمانان بجنگند تا آنها دست از عقیده و ایمان خود بردارند بنابراین سخنانی مثل بازگشت به گفت‌وگو با این دشمن موضوعیت ندارد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.